Elektriciteit onder de loep
Na de herfstvakantie zijn we gestart met het nieuwe thema: Elektriciteit! De eerste les hebben we eerst teruggeblikt op vorig thema: waar heb ik nu het meeste geleerd in de leergebieden van het Lab (Zelf leren, samenwerken, communiceren, informatievaardigheden, ICT-vaardigheden, reflecteren)? En hoeveel ben ik gegroeid op elk van deze vlakken?

Daarna zijn we de vragen gaan inventariseren die we hebben bij het onderwerp Elektriciteit. We zijn vervolgens gestart met te onderzoeken hoeveel dingen er wel niet zijn op school die iets te maken hebben met elektra. Tot slot hebben we ingezoomed op wat elektriciteit nu daadwerkelijk is: het bewegen van elektronen! Deze 'zwemmen' als het ware door materiaal dat kan geleiden. En ze willen zoveel mogelijk ruimte om zich heen (heel sociaal zijn ze niet ;-)) dus verplaatsen ze zich naar de plekken waar nog niet zoveel elektronen zijn. Kortom, naar het punt waar de spanning lager is, om zo de spanning evenredig verdeeld te krijgen. En dan is de batterij 'leeg', de elektronen zijn er nog wel, maar er is geen spanningsverschil meer, dus kunnen ze niet meer stromen.

Een van de vragen van de kinderen was: 'hoe werkt bliksem?'. Deze vraag was de aanleiding voor de les waarin we allerlei proefjes hebben gedaan om het fenomeen Statische elektriciteit te verklaren. Met ballonnen, pvc buizen, lapjes stof, onze truien en haren hebben we ontdekt dat we door wrijving elektronen van een ballon of buis af kunnen halen. En daardoor kunnen voorwerpen elkaar juist aantrekken of afstoten. Met het maken van 'elektrisch' slijm zagen we dat een mengsel van olie en maizena naar een ballon toegetrokken wordt als deze is opgewreven. Een beetje eng, van die slierten die 'door de lucht lopen'. Ook kun je dus een bel op een schaal verplaatsen zonder aan te raken: door een statische geladen buis ernaast te houden wordt de bel aangetrokken en beweegt hij over het oppervlak.

De week erop zijn we met de bovenbouw gaan onderzoeken hoe het Nederlandse elektriciteitsnetwerk werkt. Iedereen kreeg een klein onderdeeltje en deed onderzoek naar de werking: de dynamo, de transformator, het transformatorhuisje, de hoogspanningsmast, de elektriciteitscentrale, het windmolenpark. We hebben de informatie vervolgens met elkaar gedeeld. En aan de hand hiervan hebben we een groot schema op het prikbord gemaakt waarin het verloop van de elektriciteit in het netwerk voor gevisualiseerd. Wat een prachtig teamwerk was dit weer.

In afgelopen les van de bovenbouw hebben we elektrische circuits gemaakt. We hebben ontdekt welke tekens er gebruikt worden, wat een gesloten en open circuit is, wat een serieschakeling en een parallelschakeling is en welke consequentie dat voor het lampje heeft. En natuurlijk hebben we allerlei combinaties met de stroomdraden, batterij, lampjes, schakelaars gemaakt, gewoon om te ontdekken wat wel en wat niet werkt.

Ondertussen lopen ook nog de programmeerprojecten door. Er zijn weer nieuwe groepjes gemaakt in de bovenbouw, en iedereen is weer aan de slag met nieuwe producten. Naast de Makeymakey en de microbit hebben we nu ook 1 Lego Spike, de Turing Tumble en Little Bitts. 
In het onderbouw Lab zijn we met de Wedo nieuwe functionaliteiten qua sensors en programmeren aan het ontdekken. Zo kan de Wedo voorwerpen zien, kan hij meten of hij kantelt en hebben we een samenwerkingsopdracht gedaan met 3 Milo's tegelijkertijd.

Media
  • C52BA1D3-3FEA-42FD-ACE6-ED4A46CA8E49
  • CF33EC86-C8C6-4210-BF80-DF776AB65FC1
  • 828E79A4-5316-4E3D-A006-4A1A50D11BFB
  • 5B7F70F2-6E3E-4414-A68A-D5D770185509
  • B20C0B70-3B76-4E45-AB4F-8EE65E0FDE13
  • 56B41929-CA9E-4E8A-BF78-36970464D183
  • 70E71D48-4F16-4749-BA8A-889FA819E374
  • CF3D7D11-465D-4D3D-B5E4-483C26670C57
  • 280E28F6-B90E-438C-82A0-3B681A74C23E
  • 02A8E8D3-23D1-467B-ACB7-D098BE42F9BE
  • A795F09E-49E0-43CE-BA44-5B135629B2F0
  • 7A6FE0C8-8DE5-4297-893E-4347A3081FD7
  • C5944D61-E456-4FA2-9B94-27A5820050CF
  • 40D4D4CE-BB7A-435B-940F-8A1770EE5902
  • B5F02D01-A573-4880-A357-2BC3305D166F
  • C080A930-EFA5-4AF8-AD4E-01F4D0696D55
  • C1987829-537C-401F-87B1-4BF469B5B586
  • A644ED72-8319-4714-BE12-B31759C7212A
  • 29372B54-B3BB-4394-A31A-5A691D98949C
  • 97FE1145-D007-4ED2-A8EF-1D58FE4A1359
  • A4A614D5-4E0E-45E9-85BF-1B0B5A0237BF
  • BA2B9F5C-9281-4BDE-9F00-5A3AF1C67225
  • F4FE0CF9-DC82-4BDF-9C18-DCFE64DEB724
  • 694E6C9A-BDA8-4301-913A-E8969E0D3A84
  • 727823C2-D907-498F-A5EE-DA68388C6046
  • 22BF9BDF-C6FE-47BF-8FC4-E6C73DFE08B1
  • 80E22086-93FF-4679-9F74-503228923318
  • D3086EB3-2332-4DA7-9767-1ECB67CAA66C
  • 4AE16083-0E57-431D-9ED1-E4462901E8F6
  • 462FA419-BF1E-4179-93D2-565E48FC797F
  • 5CFA5627-51DE-44A7-ADF1-2BEB658D7D14
  • D43162E8-C822-4989-8280-300D706B10E9
  • 14CD940B-8FA0-41D2-8FE0-20FC9806B097
  • 982F33F8-8DDE-4805-BEC7-06713DDB47BE
  • 7F1181AA-E049-47E7-A9C5-33984B16C89A
  • 59B8C28D-92FA-48C5-A403-CC258C7CA042
  • D9B2D45A-9469-40CB-A7D4-111FEB69787E
  • 1CDFC56D-62A8-40FD-A35E-9DF4E99E6DF2
  • 0C11B677-2C3D-44FA-AC28-A8A0CB448B75
  • 75455B19-4A1B-4E99-9311-459831C45507
  • 0071ED1C-7173-49D9-BA15-418F726D9337
  • 9BC1821B-6B79-4CD3-BAEE-5C07A40A4060
  • 5C6A0F75-980A-432E-8551-6473993D1A51
  • C95810AE-8524-4694-A5C7-6235C0AB1CF0
  • 77A93743-9087-4C8A-A192-CCA87B419BD6
  • 78E4C131-C83D-4BC4-9CA6-11E89311EFE6
  • 31100181-AC02-4FE7-AF5B-DE6A99E134C6
  • 27D7BB1C-77F5-456C-976B-92E69AB9BAF3
  • 6F52405F-9EF8-4668-843A-31574CA3E6C7
  • EA38571A-F31C-4955-ABF4-CE92ADE6069C
  • B320B716-349F-4507-83B8-787DB74CB40A
  • CB1A8798-9C04-42C4-9C55-F724FA79B47E
  • 34B9220F-2230-4DB7-9C86-0617BA1AE595
  • A1B59BA8-7AC7-4BF6-9611-B167605B7321
  • 6110237D-C058-4517-BAE8-FFD7D3C7D0F9
  • FF1F4601-0128-40C2-B82B-E91AC8A085EB
  • 601E98AE-A3CF-4676-8E21-41CBD0F189D5
  • 9DA8AEA9-A623-4A80-9EF9-352C8CE8DEF2
  • 20DC01B5-8F06-49DB-8F2D-EE7F35D9064F
  • 66E1366F-FEDA-48B9-A0AD-702CA8DD43F8
  • F58117D0-8366-418F-857A-BF150B1EF0C9
  • CD7DE212-90FB-4F79-B839-25543677E5BA
  • 637A10A7-602B-43E4-A439-6339928C8275
  • E18867DD-6DFB-4F1D-824C-E88E832DCC94
  • 816376F0-F4F5-412A-88BE-9F917F8ECB0D
  • 6F55C137-2C09-4B01-B6D0-4D9C2D1C328E
  • 3131D604-64A1-4BB1-A5B1-49B842AD598C
  • FF92D082-73E2-448D-A6B1-953B7763D04D
  • 11A719C2-C8FD-468E-BE78-D54D70E9A955
  • C3B99DB0-42E6-4CB5-8496-7CD3D113A43A
  • E65B8272-A39F-4457-8BF6-5246F8566017
  • 31BE5582-BC59-4146-B51C-63AB1C2E4D9A
  • 822926D2-2556-4483-B668-028B094B9A56
  • FA8A80C4-4FE3-4544-A625-980463AC6E66
  • 3AC15E45-59C1-45A7-8493-47E487F14B10
  • 3F1BC987-9C61-4C61-AA84-5308749B0BC0
  • D88B0E2C-14FD-4AEA-8B1E-D59D28596F8B
  • 2C1682B4-7A61-4EB5-B55C-E248D6CA2163
  • C664077C-9F24-4522-A7CE-EABAED04F0C1
  • 16DDB243-300F-455E-921A-46536161A4F5
  • C24F3AAD-4EC0-49CD-AB4D-C8DCAF88178D
  • 6EEB3FF6-0B6B-4877-90D8-FB09FC277CA0
  • A21D1B77-953E-4E9A-B279-E99EDCD46362
  • B5D2FB8C-A48B-448F-8BF7-2EAF3F9FF74B
  • F3AC8A14-F380-4CAF-A10A-39C7BB297225
  • CD081CE6-D7C9-416B-9698-C4C2E8BE46CE
  • E50D2163-1C69-4853-B9EE-A4A17EC664FE
  • 3E2C72EE-77A7-4F6A-9A1F-2FA26D05F802
  • 9D7B9DC6-62E2-461B-92B6-1C009FF8545D
  • 5AA4D94D-2BD7-4EA0-AFD6-ADB7C0139304
  • E75492F2-B0F9-4E3A-BB99-F3EF650EF7AC
  • 75A58412-222C-4199-B913-73C899D9B133
  • 91CB461D-B5DD-489B-B7F7-E046F39DD553
  • 68E54B54-3BED-48BA-A4CC-E7ABCBB3517C
  • 26D6E677-2F9D-423C-9052-7855054218C3
  • 5D0A5276-114C-4D75-A22C-5805F1199941
  • CFBA942C-0F92-416C-BB41-B3A2AA07F4AC
  • CF726D72-AA5E-449A-891D-7E491DFDC43A
  • A01A68A0-AB84-4692-A79E-411D9BC95763
  • E2E53DF0-9C66-4E44-82DA-0C98844D87B5
  • 00ABE925-F3E9-4E66-801C-5E9FC9355040