Project Mythos en de wereld van elektriciteit, bits en 'als ...dan...'.
Dit kwartaal zijn we gelukkig weer gestart met het Lab. De groepen zijn veranderd: zo zijn er kinderen weggegaan, kinderen erbij gekomen en zijn er kinderen van de onderbouw naar de bovenbouw doorgestroomd. Het is dus even wennen aan deze nieuwe samenstelling, maar na deze 5 weken begint zich alweer een hechte groep te vormen in zowel de bovenbouw als onderbouwgroep.

We zijn dit kwartaal in een nieuw thema gedoken, geïnspireerd op het algemene thema van de Kinderboekenweek 'En toen?':Mythos! Dit is het griekse woord voor 'Mythen'. Aan de hand van deze verhalen over de Griekse goden hebben we verschillende aspecten onderzocht en hebben we gewerkt aan informatievaardigheden, creatief denken, communiceren en natuurlijk samenwerken.

In de eerste week hebben we allereerst geïnventariseerd waar we staan: op welke leergebieden van het Lab kan ik al veel en waar liggen de leermogelijkheden? Op basis daarvan heeft iedereen een persoonlijk leerdoel geformuleerd.
Na het bekijken van een filmpjes over het Oude Griekenland zijn we geïnspireerd en hebben we onze vragen voor dit thema genoteerd. Op basis van de vragen is aan het project invulling gegeven.

In de onderbouw was een van de vragen: Hoe ziet het Griekse alfabet eruit? Elke week oefenen we het Griekse alfabet, volgende week kennen ze alle 24 letters! In week 2 hebben de teams zowel in de onderbouw- als bovenbouw ieder een mytisch wezen gegrabbeld. In twee weken tijd hebben ze onderzoek gedaan naar dit dier met als doel een tekening van het wezen te kunnen maken en een verhaal aan de klas te kunnen vertellen waarin dit mytische wezen een rol speelt. Hiervoor moesten ze eerst bedenken: wat moeten we weten om dit te kunnen doen? En dus hun zoekvragen formuleren. Aan de hand hiervan hebben ze passende informatie gezocht op internet en in de boeken in het Lab.

Zo hebben we een aantal hele mooie verhalen ontdekt zoals het verhaal van Hercules. Tijdens het zoekproces gebeurde er in het bovenbouwlab iets heel moois: de teams ontdekten zelf dat er een relatie tussen een aantal mytische wezens was. Zo zijn Cimaera, Cerberus en de Hydra van Lerna broers en zus!
Ook hebben we in de bovenbouw het verhaal van het paard van Troje behandeld en hebben we een presentatie uit het voortgezet onderwijs over de Odyssee gezien.

We hebben in de onderbouw ingezoomd op de Olympische spelen: de Olympus met zijn Goden, waarom de Spelen daar zijn gehouden, hoe de spelen eruitzagen (en zien) en hoe het met het Olympisch vuur zit. En nu weten we ook waarom de Grieken in hun blootje sportten;-).

Een vervolgopdracht gaat over de Griekse goden. Zo hebben we uitgezocht welke (belangrijkste) Griekse goden er waren en waar ze voor stonden. We hebben een stamboom van deze goden en oergoden/titanen gemaakt. Ook hier ontdekten we weer vreemde relaties tussen de familieleden, zoals: hoe kan iemand nu geboren worden uit het hoofd van Zeus? Zeus is met zijn zus getrouwd? Nou die Zeus heeft ook heel veel kinderen bij andere godinnen/vrouwen, hoe kan dat nou? Op deze momenten wordt goed duidelijk hoe deze opzet de lableden aanzet tot onderzoek, analyse en conclusies. En hoe ze hier over communiceren naar de andere lableden toe, met elkaar samen denken en proberen zich in te leven in die periode (wat echt niet altijd gaat, want 'die goden zijn echt niet normaal...!').

Vervolgens hebben alle teams een god gekozen en onderzoeken ze deze goden verder op hun uiterlijke kenmerken. Dit om volgende week een ontwerp van een altaar te kunnen opleveren: een altaar die de oude Grieken volgens oude tradities kunnen gebruiken en waaraan je direct herkent voor welke Griekse god deze bedoeld is. Nu zijn we druk in de ontwerpende fase bezig. Volgende week de afsluitende les van het thema met de presentatie van de eindproducten. En dan zullen we terugkijken op hoe we geleerd hebben en onze groei.

Naast het project 'Mythos' werken we iedere week aan ICT-vaardigheden. De verschillende wisselende teams krijgen een ICT product waarmee ze de programmeerprincipes gaan ontdekken en oefenen.
Zo hebben we de Makeymakey, een printplaat waarmee je bedieningselementen kunt maken, onder andere van....fruit! Het werkt vanuit het geleidende principe: wanneer je de stroomkring sluit, kun je een signaal geven. En door fruit kan heel goed elektriciteit lopen! Zo proberen we allerlei materialen uit....
Een aantal groepjes hebben gewerkt met de microbit: een printplaatcomputer waarmee signalen ontvangen kunnen worden (vallen, botsen, snelheid) en eruit kunnen (geluid, led tekst en symbolen). Ze leren in stapjes hiermee te programmeren en te experimenteren door deze computer te koppelen aan bv een autootje. Zo kun je de computer programmeren geluid te laten maken als deze auto tegen de muur botst. 
Little Bits gaan vanaf volgende week geïntroduceerd worden: dit zijn mechanische elektronica onderdelen. Hiermee leren ze de grondbeginselen van elektronische mechanica. Ook zal de Lego Spike ingezet worden.
In de onderbouw werken we met de Lego Wedo, vergelijkbaar met de Lego spike, maar waarbij de elementen en de software geschikt zijn voor kinderen van de onderbouwleeftijd. Ook hiermee oefenen de kinderen de basisprincipes van het programmeren.

Start van de herfstvakantie zal ik een overzichtsfilmpje maken van het gehele project. Dan ziet u ook bewegende beelden, van de leden in het Lab terwijl ze hard aan het leren zijn ;-)

Juf JAcqueline

Media
  • 1CCEBAB4-3EF5-41EB-AF27-B5391D755073
  • FF8BA012-502C-40C0-8681-2F53FCAD47A6
  • 4622E740-11CE-4ED1-AABE-7857B7F4911B
  • 9D182B17-77BC-49AB-9EB0-8E931C5C463A
  • 4B8E65D9-587C-474E-9B10-3B58A4BF6088
  • 277F57B8-98D1-4E27-842C-477717EED53C
  • 5AC73A93-C679-4004-A662-7958B6079F36
  • 7BF27E5F-B49D-4A2D-98AC-38613730ED9D
  • AFF98DF3-3A74-4D60-82E0-E24C1CAFB27E
  • 48F3C463-824B-4480-821D-470ECC005819
  • 1637C74C-6AD8-4A16-AE3C-0A8622D699E1
  • F2414984-F89C-4851-BBDA-1702BC45DC10
  • 99E652F6-C23A-4F15-B6BE-3ECEF53C7E3C
  • 8886CC21-192F-4A48-AEF5-2C279AB2F453
  • B7FB409A-017D-4A9E-8992-3894DBE28870
  • 5D61D2E5-5655-4B5B-9B4E-34A783F7EDB0
  • 59877EFC-F810-49AE-A4DE-A7E888477F7E
  • 8984546F-730D-4E08-99AA-A39CA14AC3D3
  • 4DD48C91-754C-4876-AD46-5B93E683F319
  • 1E0F8298-FE6D-49AD-A140-952F6CFBF087
  • DE731B67-F995-482E-A7C3-E30A88433293
  • 95BBDDD4-0395-4C05-B6E9-10DBFA69DA93
  • 59BD4B00-A487-4251-B524-3B3AB720BBE8
  • 0808F42F-C6E3-4DC5-8D14-CB93EFB7886C
  • FF6B186B-49A9-416A-A1CE-1FD5B3DE73D5
  • ACAAF042-8A2D-436A-B8EB-EF8CA1D01C74
  • C47EDDE0-C047-4521-A985-39B84E792B95
  • 721AAAD9-DA8A-49B1-B6A7-B2C68832D876
  • D5005A98-4C67-4A70-99F2-FBD4AA48AA56
  • 5552B4DF-31D7-4B29-B3C2-969BBF05EB64
  • 19C0BACC-F5DF-468C-BD88-FABD1731A632
  • BEE2B541-03ED-4053-A53F-DA3C00B6F1CE
  • 37E4C970-7982-4216-8B1F-5C915A3F7079
  • 98F669C2-8C7B-416E-B0D1-0A139C96D790
  • F7AC9313-3898-4561-AA6A-52A3D1B13829
  • 286CF333-0240-44B4-AF90-C8737BF2AEEF
  • F9AC816E-D003-4F08-995C-B8FD91643F7A
  • AB1B9919-5225-49D7-93F7-E9EF8E3A8976
  • 8FED620E-8A09-4241-A888-CA3D5017EA25
  • 948E03EC-0419-4CB5-818A-B51D56AB4ECB
  • 5BAAF5EA-A24A-44B4-B6AB-E0C847CFA439
  • C9176FF3-98AD-4914-8196-1E7CCFF526F7
  • 561B2F4A-ED42-4E89-B86D-8DC3CBE63621
  • 0AFB84D6-3B20-41C7-B97A-3F43DBC8252F
  • F879E9BA-A3B3-4D3F-8813-ED916A175358
  • 9759477B-57F3-41C0-827C-85FC2D746453
  • F5513307-CF1E-464D-8AF3-ACF3433C086A
  • 93DF232A-8A25-4C6F-BBFE-E18B876EDAF5
  • 07CA262C-384B-423F-BFAC-D74312F7A6F8
  • E261CC88-464E-48B1-9FAA-89BFEE9AD2B7
  • 846F5EE1-EA61-446A-BF5F-12CB6DFE6279
  • BCF84648-84AB-48C4-A827-CF54A731DFB9
  • D574A455-9F46-435D-A94A-EF07B7E02A02
  • 21583C1C-1A6B-4DA4-A76E-152B166241A9
  • 15BB728E-2739-4101-AD8E-282A4320E5A9
  • 8740C144-C398-441F-8804-8A4AB8853B44
  • C88E9767-F328-4E67-9607-572231D974D5
  • C49C56F9-383D-44C7-8780-2F5218899834
  • 661E956B-E960-4AEC-B1B6-8B70A2CB0B34
  • BBFE436F-8365-4461-A554-AC2CE52D25AB
  • B8AF1432-C2F0-4313-ADE7-9E7E55C0EB3D
  • D3B31D38-F752-4C32-A788-2372F905E7F1
  • 84FAD971-5198-46F0-A359-E164FCB336AD
  • 36C6A3A3-54C0-44D4-AC20-746B516C956E
  • 62344CDB-ED73-45DA-ACD6-7B0FA8D6C479
  • 3C25C9B6-5E31-472A-8781-187FD1A79595
  • 41435ED0-7342-4F32-BA1E-7136D73649A7
  • 586673B8-3983-44AF-BC9F-9292FC97C168
  • D72402BF-5BB9-4813-8147-A70E0E244235
  • AB62F5FF-8F5B-45EE-96B1-96237391063D
  • 7834B4CF-4925-47D2-B816-F56ABA87E76B
  • AA99AC36-EB4A-42DD-B9CF-F7E2FBF7C907
  • 09CF9E5A-09D7-4752-B1B7-FE77ACC7AE11
  • 36B960CD-97F3-4E2A-8A42-F9FB52097AE1
  • 9E86BFF0-1BB6-4524-87EB-28F9BCE0F5EF
  • BDB9E84D-D695-412E-925E-38446AF684D2
  • 89673454-81C8-4CCD-9362-C938AA69638B
  • FDBEB457-2B00-4D99-82EA-C916DA098504