Spellen voor iedereen - ontworpen door onze Lab-leden

Verveel je je? Speel een spel....

We zitten nu allemaal thuis en soms weten we het gewoon even niet meer....we vervelen ons. De Lab-leden zijn afgelopen week en deze week bezig geweest met het ontwerpen van een spel waarbij we onze hersens moeten gebruiken. Hieronder zie je de spel uitleg en demonstraties van de spellen! Komende weken volgen er nog meer.

   

Pokémon PokéIsland
Door Set

Een prachtig vormgegeven spel met Pokemon in de hoofdrol.
Je kunt het speelveld uitprinten (2x a4 of 1x A3), zie de bijlagen.


         
    


 



 
Blaas bal
Door: Annabel van Leeuwen

Een lekker actief spel voor buiten!

Voor 2 personen heb je nodig 4 dingen waarmee je doelen kan maken. Iets waarmee je een speelveld kunt maken. 2 rietjes en 1 lichte bal. En je mag niet in het speelveld. Je scoort als je de bal in het doel hebt geblazen. 

EN SPELEN MAAR!




De plusklas minigames 
Door Lakeesha

Een spel met uitdagingen, kun jij dit aan? De opdrachten kun je in de bijlage openen en printen.

Ik heb een spel gemaakt dat je binnen en buiten kunt spelen. Het doel van het spel is dat je 30 uitdagingen gaat voltooien. De materialen die je nodig hebt voor dit spel zijn:
- Papier
- Stuiterballen
- Karton
- Blokken
- Potloden

Bij de opdracht heb ik een handleiding geschreven. De handleiding is een boekje waar kleine zinnetjes in staan.









Ruben's game
Door: Ruben

Een spel waarin fijne motoriek belangrijk is. Houd jij meer over dan je tegenspeler?

Handleiding
Wat heb je nodig?
- wol
- liniaal
- schaar
- 2 lepels
- een glas
- schenkkan
- water

Wat ga je doen?
1. Knip een stuk wol af van 50cm
2. Maak het stuk wol nat 
3. Knoop het ene uiteinde van het wol aan een lepel en het andere uiteinde aan de andere lepel 
4. Vul de kan voor de helft met water
5. Zet de lepels in het glas en de schenkkan
6. Hou het glas in je ene hand en de schenkkan in je andere hand
7. Zorg dat het touw een beetje strak staat
8. Houd de lepel in de kan vast zodat de lepel niet gaat schuiven 
9. P
robeer het water voorzichtig langs het touw te schenken

Ga het nu maar uitproberen. Succes !


Spel Meten is Weten!

Door: Olivia

Een spel waarin schatten en maatkennis belangrijk is. Weet jij hoe lang iets is?


Speelmateriaal
1 meetinstrument voor minimaal 1,5 meter en voorwerpen in het huis of in de tuin

Kort speloverzicht
Het spel is geïnspireerd door één van de maatregelen tegen het coronavirus, namelijk 1,5 meter afstand houden van elkaar. Maar hoe lang of hoe ver is 1,5 meter eigenlijk?

Voorbereiding
Meetinstrument geschikt om minimaal 1,5 meter lange voorwerpen te meten.
Omgeving: in het huis of in de tuin met gebruik van voorwerpen in de omgeving.

Spelregels
Iedereen zoekt een voorwerp in of rondom het huis (kan ook in de tuin) dat dichtbij 1,5 meter komt. Je mag een tijd hiervoor afspreken bijvoorbeeld binnen 1 minuut. Dit maakt het spel spannender.

Na 1 minuut heeft iedereen een voorwerp in zijn hand. Vervolgens worden de voorwerpen gemeten met het meetinstrument. Diegene die een voorwerp heeft gekozen dat het meest dichtbij de 1,5 meter komt, heeft gewonnen. Die krijgt 1 punt. De winnaar mag vervolgens bepalen hoe lang het volgende voorwerp moet zijn. Zo kan het spel doorgespeeld worden. Diegene die als eerste 5 punten heeft verdiend, heeft het spel gewonnen!

Veel plezier en succes!!

 
Het Grote kaarten en punten spel                  

Door: Ninthe en Yara

 
Dit is niet zomaar een kaartspel, maar een kaartspel waarin je allerlei uitdagingen te lijf moet gaan!                                                                                                         
Dit heb je nodig: 
- 2 pakjes speelkaarten
- spullen voor de opdrachten       
- dobbelsteen 
- stopwatch  

- pen en papier

 

Doel van het spel: Het doel van het spel is om de meeste punten te hebben na het wegspelen van alle kaarten.

 

Voorbereiding: Haal de jokers, boeren, vrouwen en heren uit het pakje kaarten en schud de kaarten. Leg ze dan op tafel.

Spelverloop: Degene die het hoogst gooit mag beginnen. Je gooit met één dobbelsteen. Het getal wat je gooit zoveel kaarten moet je pakken. Dat doet iedereen drie keer. Daarna speel je om de beurt de opdracht van de kaart. Elke kaart heeft een opdracht. Voor elke opdracht heb je een bepaalde tijd. Als het gelukt is binnen de tijd dan krijg je twee punten. Als het niet gelukt is binnen de tijd dan krijg je geen punten. Als je je kaart gespeeld hebt dan leg je hem open op tafel. Als de hele stapel op is dan schud je de kaarten opnieuw. Dit doe je tot iedereen zijn kaarten gespeeld heeft. Degene die de meeste punten heeft als iedereen zijn kaarten uit zijn hand gespeeld heeft is de winnaar.

Opdrachten van de kaarten:   
1: 20x achter elkaar een tennisbal of shuttle hooghouden. Tijd: 2 minuten     
2: Een puzzel maken van 20 stukjes. Tijd: 2,5 minuten    
3: Knip een hartje. Het moet van het hele blad zijn.Tijd: 30 seconden
4: Bouw een toren van 8 nieuwe wc rollen zonder dat hij omvalt. Tijd: 30 seconden     
5: 15x opdrukken. Tijd: 30 seconden     
6: Zoek 5 verschillende voorwerpen die beginnen met de letter die je zelf uit een tekst moet prikken. Tijd: 2 minuten 
7: 5x achter elkaar touwtjespringen. Tijd: 30 seconden           
8: Vouw een papieren vliegtuigje dat minstens 4 meter ver kan vliegen. Tijd: 30 seconden 
9: Zoek een pantoffel in het huis. Tijd: 25 seconden
10: Ren een rondje door de tuin. Tijd: 10 seconden    


Het Corona blijf thuis spel

Door: Melissa

In dit spel moet je denk- en doeopdrachten goed uitvoeren, anders.....kom je er nooit. Kun jij bv de tongbreker aan?
In de bijlage vind je het spelbord om te printen.

Benodigdheden:
Het bordspel, maximaal 5 pionnen of andere voorwerpen waarmee je het bordspel kan spelen, 5 dobbelstenen maar minimaal 2.

Het spel kan met 2 tot 5 personen gespeeld worden. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk van start naar finish gaat en de opdrachten die je tegenkomt uitvoert. Degene die als eerste bij de finish komt wint het spel.
Alle spelers zetten hun pion of ander voorwerp op het vakje start. De speler die het laagste aantal punten gooit met 2 dobbelstenen die begint.
Op het bordspel staan bij verschillende nummers dat er een opdracht gedaan moet worden. Hieronder worden de opdrachten omschreven.

Nummer 5: 10 x touwtjespringen, indien je geen touw hebt dan springen zonder touw.
Nummer 9: zing een liedje.
Nummer 15: doe een gans na.
Nummer 20: wissel je pion met de pion die als laatste op het bord staat om.
Nummer 27: sla 2 beurten over.
Nummer 31: ga terug naar 10.
Nummer 37: je zit nu in de put, je mag hier pas uit als je in 3 x 5 dezelfde hebt gegooid.  *
Nummer 38: ga naar nummer 48.
Nummer 42: noem 5 beroepen op.
Nummer 46: Sta 15 seconden op 1 been, lukt dat niet 15 seconden achter elkaar dan is je beurt voorbij en mag je het de volgende beurt opnieuw proberen en mag je pas verder als dit is gelukt.
Nummer 50: je zit nu in de gevangenis, je mag hier pas uit als een andere speler op dit vakje komt.
Nummer 51: gooi nog een keer en zet het aantal punten wat je gooit.
Nummer 54: zeg drie keer “de kat krabt de krullen van de trap”. Dit moet 3 keer foutloos achter elkaar gezegd worden. Lukt dit niet is je beurt voorbij en mag je het de volgende beurt opnieuw proberen. Je mag pas verder als dit is gelukt.
Nummer 57: ga terug naar start en begin opnieuw.

*Indien er geen 5 dobbelstenen zijn dan een andere opdracht voor de put bedenken.

 
 

Het reken en raadspel
door: Rafaël

Een spel waarin je je tegenspeler kan verslaan door heel goed te rekenen!

Het binnenspel:­
Voor wie:
1.Voor iedereen die kan rekenen van 1 t/m 10. 
2. Voor betere rekenaars kan het spel uitgebreid worden, met hogere getallen.
3. Het spel is met minimaal 2 spelers te spelen. Er is eigenlijk geen maximum aan het aantal spelers.

Dit heb je nodig:
1. Papier (wit of verschillende kleurtjes)
2. Pen/potlood
3. Schaar /papiersnijder

Voorbereiding:
1. Schrijf de getallen van 1 t/m 10, of 1 t/m 20 of 1 t/m 30 op een papier.
2. Gebruik net zoveel papier als dat je spelers hebt. (bv 3 spelers, dan 3 vellen met dezelfde getallen maken).
3. Knip alle getallen uit.
4. Geef elke speler een stapeltje met dezelfde getallen.

Doel van het spel:
1. Leren inschatten
2. Optellen met getallen: a) 1 t/m 10, b) 1 t/m 20, c) 1 t/m 30

Zo speel je het spel:
1. Spreek van te voren af, hoeveel rondes je speelt.
2. De jongste speler mag beginnen (daarna met de klok mee). Hij kiest uit zijn stapeltje1 kaartje met een getal. Hij laat dit aan niemand zien, en legt het kaartje met het getal naar beneden op de tafel.
3. Iedere volgende speler doet dit ook.
4. Als iedereen zijn kaartjes op tafel heeft gelegd, zeg je om de beurt hoeveel het totaal is van alle kaartjes.
5. Degene die er het dichtste bij is (van boven óf van onder) heeft 1 punt gewonnen. Dit schrijf je op. Als er 2 zijn die er het dichtste bij zitten, dan hebben ze allebei een punt. De speler die de meeste punten heeft, wint het spel.

Het reken en raadspel
door: Rafaël

Het buitenspel:
Voor wie:
1. Voor iedereen die kan rekenen van 1 t/m 10.
2. Voor betere rekenaars kan het spel uitgebreid worden, met hogere getallen.
3. Het spel is met minimaal 2 spelers te spelen. Er is eigenlijk geen maximum aan het aantal spelers.

Dit heb je nodig:
1. Steentjes
2. Potjes/bakjes

Voorbereiding:
Alle spelers pakken een gelijk aantal (10/20/30) steentjes.

Doel van het spel:
1. Leren inschatten
2. Optellen met getallen: a) 1 t/m 10, b) 1 t/m 20, c) 1 t/m 30

Zo speel je het spel:
1. Spreek van te voren af, hoeveel rondes je speelt.
2. De jongste speler mag beginnen (daarna met de klok mee). Hij pakt een aantal steentjes van zijn stapeltje. Hij laat dit aan niemand zien, en legt de steentjes in een potje. 
3. Iedere volgende speler doet dit ook.
4. Als iedereen zijn steentjes op tafel heeft gelegd, zeg je om de beurt hoeveel het totaal is van alle steentjes.
5. Degene die er het dichtste bij is (van boven óf van onder) heeft 1 punt gewonnen. (Dit schrijf je op). Als er 2 zijn die er het dichtste bij zitten, dan hebben ze allebei een punt. De speler die de meeste punten heeft, wint het spel.

Ik reis naar Turkije en neem ...mee!
door: Dila

In dit spel word je wereldkennis getest!

Speluitleg : Bij dit spel wordt de volgorde van het alfabet aangehouden. De speler moet een zin maken waar in een land of een stad en een voorwerp voorkomen. Dus je begint met A. bv; ik ga naar Amsterdam en ik koop er een appel. En de volgende doet het zelfde met de letter B. de letters Q,,X en Y  moet je overslaan.

Materiaal: brein

Leeftijd: 8 tot 99

Soort: binnen-en buiten spelen

Duur:10 min

     
   
   

Media
  • Speelbord Spel Melissa
  • Pokemon PokeIsland Speelveld A3
  • Pokemon PokeIsland Speelveld linker helft A4
  • Pokemon PokeIsland Speelveld rechter helft A4
  • Handleiding Pokemon spel
  • Spelopdrachten Lakeesha 1
  • Spelopdrachten Lakeesha 2
  • Spelopdrachten Lakeesha 3
  • Spelopdrachten Lakeesha 4
  • Spel Rafael